SOM EL CANVI
ARA+CASTELLAR
Índex
- SOM EL CANVI A CASTELLAR
- EIXOS D’ACTUACIÓ
- PROJECTES MOTOR EIXOS D’ACTUACIÓ + PROJECTES MOTOR
Ara és l’hora del canvi a Castellar del Vallès. Som el canvi de la il·lusió que el poble necessita. El projecte del PSC s’ha esgotat després de 12 anys al govern. És l’hora d’un nou projecte col·lectiu de poble que impulsi més la nostra vila, és l’hora de fer més per Castellar. Esquerra de Castellar és l’alternativa real i possible. Els últims quatre anys hem estat el partit més actiu, tant en la defensa dels drets i llibertats civils i polítics com creant un projecte per a millorar Castellar, presentant més d’un centenar de mesures que ara cal portar a la pràctica. Tenim un projecte per un Castellar més cohesionat i actiu socialment. Un projecte centrat en la qualitat de vida de les persones, que asseguri el bon viure dels conciutadans. Que fomenti la cultura, l’esport i la inclusió social i educativa. Un poble amb un segon institut escola i una nova gran piscina descoberta. Un projecte amb empenta i economia plural i circular, que impulsi una activitat econòmica que valori millor el factor de més proximitat. Que reforci el teixit comercial i el dinamisme al carrer. Una aposta per la conservació i millora del teixit industrial, amb mirada de regeneració i reconversió cap a indústries netes i més sostenibles. Un projecte amb una nova visió de model urbà, que valori la història i identitat castellarenques i que millori el manteniment de totes les instal·lacions i espais públics. Que transformi les urbanitzacions per a connectar-les al poble. Un poble per a passejar, que aposti per grans àrees d’aparcament que millorin l’accessibilitat. Un poble més jugable, que tingui més present la mirada infantil i les necessitats dels joves, amb una estratègia clara per a l’habitatge social i noves tinències de propietat per afrontar nous reptes de futur. Un poble pensat en femení. Un poble on la gent gran se senti inclosa i en participi plenament. Un projecte amb una aposta clara pel bon govern i la participació ciutadana. Amb iniciatives que fomentin la gestió comunitària i l’activitat de tots els col·lectius i entitats en la governança de la vila. Un Castellar més actiu pels valors republicans, que defensi de manera transversal la voluntat popular a través de la seva mobilització pacífica i democràtica. I amb tren i connexió directa a l’autopista, naturalment.
EIXOS D’ACTUACIÓ
Els Eixos d’Actuació son 5 grans àmbits sobre els quals organitzem i proposem el nostre marc de treball. No son blocs temàtics, sinó pilars sobre el que volem construir un model de poble.
- QUALITAT DE VIDA: Un poble MÉS igualitari i divers, que asseguri el bon viure, fomenti la cultura, la inclusió social i educativa, i la pràctica de l’esport de base
- EMPENTA I ECONOMIA PLURAL Un Castellar amb MÉS desenvolupament econòmic
- MODEL URBÀ I SOSTENIBILITAT Un territori de MÉS proximitat i en transició ecològica que aposti decididament per un model de mobilitat més sostenible a favor de la qualitat de l’aire i en contra del canvi climàtic
- BON GOVERN I PARTICIPACIÓ Una comunitat MÉS participativa que garanteixi el bon govern Gestió comunitària
- REPÚBLICA Un Castellar MÉS actiu per la República
PROJECTES MOTOR
Els Projectes Motor son les propostes del programa electoral que tindran una incidència directa en millorar i transformar la vida del Castellarencs i Castellarenques.
Els Projectes Motor son les propostes programàtiques simples i directes.
-
- Nova piscina municipal d’estiu i trasllat del Tennis
Un nou equipament esportiu municipal que fomenti la pràctica de l’esport i cobreixi l’actual manca d’un espai lúdic durant els mesos d’estiu, destinat a la pràctica de la natació lliure, el bany recreatiu i les activitats dirigides. Un espai compartit amb noves instal·lacions de tennis (5 pistes de tennis i 5 pistes de pàdel) i un edifici polivalent amb vestidors i bar. - Segon Institut escola
Un segon institut escola que ajudi a descongestionar els dos instituts del poble i que permeti una continuïtat en el model pedagògic per projectes de les escoles. - Defensa del comerç de proximitat i promoció de locals de Protecció Oficial
Impuls d’un parc agrari vinculat al riu Ripoll que fomenti el producte local i l’economia circular amb el comerç i les empreses del municipi. Pla de formació per la digitalització i promoció de consum responsable. Polítiques per la promoció de Baixos de Promoció Oficinal que fomentin un eix comercial entre la Plaça Europa i l’Avinguda Sant Esteve. Adquisició, en la mesura del possible, de locals comercials de titularitat pública per lluitar contra l’alça descontrolada de la puja de lloguers. - Impuls i modernització al polígon industrial
Pla de modernització de les instal·lacions i la senyalística dels polígons industrials que millorin la visibilització de les empreses. Accions de promoció per la cooperació entre el comerç i la industria del municipi. Pla Estratègic pel desenvolupament de Can Bages amb una nova connexió directa a la C58c. - Promoció d’habitatge públic i noves tinences d’habitatge Promoció de sòl municipal d’habitatge dotacional per polítiques públiques d’habitatge, que milloren l’actual oferta per a joves i gent amb risc d’exclusió social. Impuls a noves tinences d’habitatge cooperatiu que facilitin l’accés a l’habitatge. Polítiques per la mobilització de l’habitatge buit.
- Millora dels aparcaments i noves connexió amb la C58c i FGC Tren Construcció de bosses d’aparcament perifèrics que millorin la pacificació de la mobilitat en el centre, i facilitin l’estacionament veïnal i pel comerç. Relocalització del Club de Tennis per la construcció d’una pàrquing descobert de 150 places que millori l’ús del comerç del centre i del pavelló Dani Pedrosa.
Incrementar notablement la disponibilitat de l’aparcament del Mirador per oferir aparcament als residents de la zona i als que accedeixin al centre ocasionalment. 5 Preus assequibles pels residents. Revisar concessió. Impuls d’una nova connexió a través del polígon de Can Bages amb la ronda Est de Sabadell C58c que connecti Castellar amb la C58. Seguiment del treballs de connexió del tren (FGC).
- Tarifació social i garantir l’accés a les activitats extra escolars Afavorir l’accés de la ciutadania als serveis i equipaments municipals en igualtat d’oportunitats, adaptant els seus preus públics a la capacitat econòmica de les famílies. Fer una proposta de tarifació social pels serveis educatius com les Escoles Bressol Municipals i l’Escola Municipals de Música, i els serveis esportius com ‘la nova piscina municipals descoberta. Una municipi capdavanter dins l’aliança ‘educació 360.cat’ per a garantir més i millors oportunitats educatives per a tothom, potenciant la connexió amb les activitats educatives ‘fora escola’.
- Més transparència municipal i replantejament pressupostos participatius. Promoure mecanismes de democràcia activa i la participació i corresponsabilitat de la ciutadania en el disseny, execució i avaluació de les polítiques municipals. Fomentar i facilitar la participació dels diferents col·lectius que integren la ciutat. Potenciar els òrgans de participació ciutadana com a veritables espais amplis de coproducció, de seguiment i avaluació de polítiques públiques. Replantejar a fons els pressupostos participatius per evitar que les quanties assignades condicionin el projecte i que la fragmentació impedeixi abordar propostes de millor utilitat.
- Compromís amb la llibertat i drets polítics, humans i socials. Defensar el dret de la ciutadania de Catalunya a exercir el dret a l’autodeterminació a través de la celebració d’un referèndum. Generar espais d’actuació comuna amb les diferents forces partidàries de la República Catalana. Treballar per la República Catalana, perquè és l’única alternativa per superar el règim del 78, preservar els drets nacionals, garantir la justícia social, la igualtat d’oportunitats, els drets i les llibertats. Defensar la República Catalana és defensar la democràcia i la llibertat
- Pagament d’impostos municipals a l’Agència Tributaria Catalana Els impostos generats a Catalunya han de tenir el seu primer destí en l’administració catalana tal com permet i possibilita l Estatut d’Autonomia de Catalunya en el seu article 204.
- Nova piscina municipal d’estiu i trasllat del Tennis
La Sobirania Fiscal consisteix en l’ ingrés dels impostos que recapten els ens locals a l’Agencia Tributària de Catalunya. Aquests impostos són, bàsicament, l’IRPF dels treballadors municipals i l’IVA.
EIXOS D’ACTUACIÓ + PROJECTES MOTOR
- QUALITAT DE VIDA: Un poble MÉS divers que asseguri el bon viure i fomenti la cultura, la inclusió social i educativa i la pràctica de l’esport de base.
- Ara + Equipaments esportius: Nova piscina municipal d’estiu
- Ara + Educació: Segon Institut escola
- EMPENTA I ECONOMIA PLURAL . Un Castellar amb MÉS desenvolupament econòmic
- Ara + Comerç: Defensa del comerç de proximitat
- Ara + Treball: Impuls al polígon industrial
- MODEL URBÀ I SOSTENIBILITAT Un territori de MÉS proximitat i en transició ecològica
- Ara + Habitatge: Promoció d’habitatge públic i polítiques socials
- Ara + Connexions: Aparcaments i Connexió amb la C58c i Tren dels FGC
- Ara + Qualitat de l’aire. Millorar els controls i la pròpia qualitat de l’aire en la mesura que reduïm transit urbà i incrementem arbrat urbà.
- Ara + Control de l’aigua de consum. Treballar per una millor qualitat de l’aigua
- BON GOVERN I PARTICIPACIÓ. Una comunitat MÉS participativa que garanteixi el bon govern Gestió comunitària
- Ara + Família: Tarifació socials i garantir l’accés a les activitats extra escolars
- Ara + Polítiques actives de joventut Ara + Reconeixement i importància de la participació de la tercera edat en el marc de les societats modernes.
- REPÚBLICA. Un CastellarMÉS actiu per la República
- Ara + República Ara + Sobirania Fiscal
- Ara + Implicació en la defensa dels drets socials, polítics i humans
- QUALITAT DE VIDA: Un poble MÉS divers i que asseguri el bon viure
- Cicle de vida
- – Promoure un poble amable per a la gent gran, adaptant-la a les necessitats del nombre creixent de persones grans. Impulsar la seva implicació i participació en l’activitat social, educativa, esportiva i de lleure. Reconèixer als Casals d’Avis de l’autonomia i autogestió necessàries.
- Promocionar i facilitar l’autoorganització i associacionisme juvenil atenent la diversitat dels joves.
- Impulsar i reforçar mecanismes de participació política d’infants i adolescents.
- Pla d’equipaments juvenils
- Crear espais de codecisió als equipaments existents i en el disseny de les instal·lacions esportives de carrer Establir canals de consulta i decisió dels joves a les instal·lacions esportives de carrer: parcs, pistes de skate…
- Castellar del Vallès de la Igualtat
- Crear la Regidoria d’Igualtat que vetlli per incloure la mirada de gènere de manera transversal a totes les actuacions municipals i activi mesures especifiques d’igualtat d’oportunitats.
- Igualtat entre dones i homes El poble ha de ser la plasmació d’una societat de dones i homes lliures i iguals que comparteixin les responsabilitats, en la qual es garanteixi l’accés de les dones en tots els àmbits de representació i presa de decisió. Evitar qualsevol discriminació per raó de gènere o de dependència per raons socioeconòmiques. Vetllar per fer del municipi un espai de seguretat i garantia de drets per a les dones, i un marc de creixement personal i professional.
- La lluita contra la precarització i la pobresa femenines Cal que des del món local es plantegin polítiques de formació i ocupació que garanteixin l’accés de les dones a llocs de treball en igualtat de condicions, cal facilitar l’accés de les dones al treball mitjançant la prestació del servei de llar d’infants i cura de les persones dependents, cal que els serveis locals de promoció econòmica, inserció laboral i serveis socials vetllin especialment perquè les dones de qualsevol edat, formació i condició puguin viure del seu treball i gaudir d’independència econòmica.
- Garantia de paritat i d’accés a les dones a tots els àmbits de representació i presa de decisions S’elaborarà, implementarà i avaluarà un pla local d’igualtat actualitzat que vetlli per la paritat en tots els àmbits de l’Ajuntament, com ara en l’organització de treball, i en el conjunt de les activitats municipals. Igualment, i assumint el paper referencial que tenen els governs locals per a les empreses, el tercer sector i les entitats, es demanaran mesures d’igualtat als proveïdors, col·laboradors i beneficiaris de recursos públics amb els quals es relacioni el govern municipal.
- Crear la Regidoria d’Igualtat que vetlli per incloure la mirada de gènere de manera transversal a totes les actuacions municipals i activi mesures especifiques d’igualtat d’oportunitats.
- Cicle de vida
-
-
-
- Es revisaran les ordenances municipals i el Reglament d’Ordenació Municipal d’acord amb la Llei 17/2015 per tal de garantir la igualtat efectiva en tots els òrgans municipals i aquells en els quals l’Ajuntament participi.
- Formació del personal municipal i la població en general Per tal de garantir la correcta mirada de gènere en el disseny i la implementació de tota la política pública local, i aquella que sigui finançada amb recursos públics, es faran cursos generalistes i de caire sectorial a tot el personal municipal. Tots els àmbits de l’Ajuntament han d’incorporar la mirada de gènere. També es vetllarà per un ús no sexista del llenguatge en l’atenció al públic i totes les comunicacions municipals, així com en l’ús d’imatges i dissenys destinats a la publicitat i comunicació institucional.
- Eradicació de la violència masclista. El nostre municipi ha de ser un espai segur i lliure de violències masclistes. Hem de treballar amb els centres educatius i tot el món associatiu per tal de donar eines de prevenció i detecció de violència masclista de qualsevol tipus en qualsevol àmbit. Es garantirà el bon funcionament del Servei d’Informació i Atenció a les Dones, es disposaran recursos per l’assistència i acolliment de dones i infants víctimes de violència masclista o es garantiran els protocols d’acompanyament i derivació a ens supramunicipals. També es vetllarà la planificació urbanística, del transport públic, de les activitats esportives i lúdiques perquè siguin segures per a les dones en particular i per al conjunt de la població en general.
-
-
Mesures per les quals vetllarà la Regidoria d’Igualtat:
- Garantir escoles bressol dels 0 als 3 anys, per a les famílies que ho sol·licitin.
- Garantir els recursos adients per a la cura de les persones dependents.
- Avançar cap a flexibilitats horàries i de permisos laborals paritaris i intransferibles que permetin la coresponsabilitat familiar.
- Garantir, en totes les estructures administratives institucionals, la participació de dones en condicions de representació paritària.
- Incentivar que en àmbits no institucionals participatius també sigui així.
- Promoure l’elaboració, implementació i avaluació d’un pla d’igualtat municipal actual.
- Donar compliment estricte a la llei d’igualtat efectiva entre dones i homes 17/2015 aprovada pel Parlament de Catalunya.
- Incloure la perspectiva de gènere en la Salut municipal.
- Promoure un gran pacte social, amb el compromís eradicació de la violència masclista en totes les formes.
- Lluitar per l’erradicació de la violència masclista: en la prevenció i l’atenció a les dones i els seus infants en col·laboració amb el SIAD i d’acord amb el desplegament territorial de la Llei 5/2088, del dret de les dones a eradicar la violència masclista.
- Formar en perspectiva de gènere i violència masclista tota la plantilla municipal i molt especialment el personal que treballa atenent les persones.
- Donar suport, recursos i reconeixement a les entitats de dones que treballen en la prevenció, detecció i reparació de la violència masclista.
- Crear una xarxa de jovent format en temes d’igualtat i violència masclista perquè puguin impartir tallers destinats a la gent jove per sensibilitzar i prevenir la violència masclista entre el col·lectiu de gent jove.
- En cas de feminicidi a Catalunya, establir un recordatori i condemna a totes les formes de violència masclista a cada ple municipal posterior a l’esdeveniment, tal com es fa al Parlament de Catalunya.
- Incorporar la perspectiva de gènere (auditories) en el disseny i implementació de les polítiques municipals: pressupostos, urbanisme, mobilitat, accessibilitat, seguretat, participació, serveis socials, atenció a la diversitat, coeducació, gestió d’equipaments culturals, entre d’altres.
- Dissenyar una mirada específica adreçada a les dones grans, per tal que no pateixin solitud i abandonament: pla de teleassistència, suport a les entitats de gent gran, suport als equipaments municipals de gent gran.
- Reconèixer i visibilitzar les experiències i la contribució de les dones a Castellar del Vallès mitjançant el nomenclàtor, l’atorgament de premis o qualsevol altre reconeixement públic.
- Promoure la participació paritària de les dones en tots els espais de participació municipals.
- Promoure la participació de les dones mitjançant el consell municipal de les dones o altres grups de treball.
- Promoure l’ús d’un llenguatge no sexista, tenint cura del llenguatge que s’utilitza en les comunicacions internes i externes de l’Ajuntament, evitant l’ús sexista del llenguatge, fomentant accions formatives per a la població i els treballadors i treballadores municipals
- Preveure mecanismes d’allotjament i acollida per a dones i infants víctimes de violència masclista.
- Promoure la formació en perspectiva de gènere al teixit associatiu municipal.
- Prioritzar l’atorgament de subvencions a les associacions del municipi que incloguin criteris de paritat en les seves juntes.
- Fomentar, visibilitzar i reconèixer institucionalment l’esport de base femení.
- Promoure la creació d’espais de trobada de les dones del municipi per desenvolupar activitats dirigides i d’intercanvi d’experiències.
- Commemorar les dates assenyalades per a les dones: 8 de març, Dia Internacional de les Dones; 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència vers les Dones; 28 de maig, Dia Internacional d’Acció per a la Salut de les Dones.
- Adherir-nos a les campanyes supramunicipals de visibilització i empoderament de les dones, mitjançant mocions de suport i accions locals.
- Autonomia personal
- Impulsar l’accessibilitat universal i el dret a la mobilitat
- Impulsar la participació de les persones amb diversitat funcional a la vida pública i fomentar-ne la participació en els processos de producció de polítiques públiques.
- Pla d’accessibilitat universal.
- Millorar l’accessibilitat a l’espai públic, edificis, transport, productes, serveis i processos de comunicació, a fi de garantir l’autonomia, la igualtat d’oportunitats i la no discriminació de les persones amb diversitat funcional, auditiva, visual i amb dificultats en la comprensió i la parla.
- Castellar ha de ser referent en el desplegament del Decret per a un sistema educatiu inclusiu.
- Vetllant per a que l’oferta educativa municipal (en especial pel que fa al temps de lleure, la cultura i l’esport) sigui plenament inclusiva. Consolidant la taula per la inclusió com a grup de treball permanent dins el Consell Educatiu Municipal, amb vinculació també amb el Consell Sociosanitari.Dotant d’aules d’estimulació multisensorial a l’escola bressol municipal i als centres de primària amb SIEI, aules que seran obertes fora de l’horari escolar a famílies o entitats que ho desitgin.
- Realitzant unes jornades anuals per la inclusió.
- Promovent i publicitant el mapa de recursos per a la inclusió.
- Acompanyar el pas a la Vida Adulta. Facilitant convenis i treball en xarxa per a augmentar la inclusió laboral en empreses ordinàries. Consolidant i facilitant programes de suport a la vida independent.
1.4. Joventut
– Promoure la participació d’infants, adolescents i joves en la presa de decisions.
– Millorar els espais per a l’oci, la creació i l’autoorganització del jovent del poble.
o Obertura d’un equipament de joves al poble
Desenvoluparem l’associacionisme juvenil com a espai d’educació integral per a potenciar la participació dels joves en l’educació i en les entitats i grups estables de la vila.
Vincularem l’alumnat a la cultura popular local a través d’un model de gestió comunitària que apropi als centres educatius, a les entitats culturals i a tots els agents de la societat.
o Obertura d’una Oficina per a l’assessorament del jovent.
En aquest espai s’hi duran a terme assistències individualitzades i grupals sobre tots els aspectes que interessen i afecten a les persones joves del municipi: habitatge, treball, educació post-obligatòria, formació extracurricular, cultura, etc.
o Millorar l’oferta en formació i educació
Proposarem una oferta d’activitats extracurriculars complementàries a la formació obligatòria (cursos del Mirador) centrades en els interessos dels joves i amb garantia d’accés universal.
o Convenis amb les empreses
Crearem convenis amb les empreses i entitats del territori per a que l’alumnat dels centres educatius puguin accedir a unes pràctiques dignes i remunerades.
o Promoció de l’associacionisme
Crearem una guia de totes les entitats sense ànim de lucre del municipi que puguin aportar formació per a joves a partir de projectes educatius fora de l’àmbit escolar.
o Creació de la figura de l’educador de carrer
Instaurar la figura d’educadors de carrer que acompanyi els menors que ara trobem a places i carrers sense cap alternativa positiva a fer, cap a activitats i recursos que els ajudin a tenir perspectives de futur.
o Estudiar un nou recorregut del Bus Nocturn
Optimitzarem el servei de bus nit (elèctric) amb un nou recorregut que passi per les zones d’oci nocturn més concorregudes pels joves castellarencs, amb més horaris de pas i amb parades en perspectiva de gènere.
11 o Minimitzar l’ús del vehicle privat i apostar per una mobilitat
sostenible.
Subvencionarem la tarifa estàndard adreçada a joves estudiants per tal que el preu final del bitllet dels transport públic correspongui al desplaçament d’una única zona, prioritzant la capacitat econòmica de cada llar.
1.5. Sanitat i salut
– Promoure la salut sexual i reproductiva de la població
– Sensibilització per a la prevenció comunitària d’alcohol i drogues
– Valora la incorporació de noves especialitats al CAP Local
– Potenciar des de el CAP l’atenció domiciliària i valorar conjuntament amb els serveis socials les necessitats dels pacients més vulnerables….
o Implementació i desplegament d’una estratègia de salut
sexual o reproductiva Reforçar el pressupost en el camp de la salut sexual i reproductiva, combinant els esforços dels drets sexuals i reproductius i de prevenció i atenció de malalties de transmissió sexual.
o Campanyes de comunicació i conscienciació
Treballarem per tal que el jovent tingui tota la informació sobre els efectes, riscos i conseqüències de l’abús dels tòxics a través de campanyes informatives i tallers als centres educatius i socials. Així com també treballarem per revertir l’estigma que la societat imposa a les persones consumidores.
Crearem una consulta de salut juvenil itinerant pels centres educatius i espais freqüentats per joves atesa per professionals sanitaris que proporcionarà resposta a les inquietuds individuals de cadascú.
o Estudiar la implantació al Vallès d’un servei d’hemodinàmia
permanent Atendre en millors condicions les emergències coronàries que es produeixin a la nostra zona. La creació d’aquest servei també facilitaria fer les coronariografies programades al mateix hospital. Actualment si es produeix una emergència coronaria (entenen com a tal el Codi IAM (infart agut de miocardi)) al nostre poble, el pacient ha de ser derivat al Hospital Clínic, el que suposa retardar quasi una hora el procediment, amb el dany que això pot provocar al miocardi i al pronòstic i secueles del infart, així com el risc d’un trasllat de quasi una hora en fase aguda.
o Programa Comsalut
El departament de Salut impulsa el Comsalut, un programa en el que el CAP de Castellar es un referent i impulsa la coordinació de tots els departaments municipals per tal de valorar la salut en el seu conjunt i tractar les disfuncions de la salut des de la seva causa originària que moltes vegades no te res a veure amb un tractament mèdic si no amb tenir cura de sol·lucionar situacions que comporten problemes de salut, sovintment maltractades amb tractaments farmacològics que no sol·lucionen el problema o la causa de la patologia i sopòrten un cost de “intoxicació” medicamentosa i econòmic que no es convenient ni per el pacient ni per el sistema.
o Millorar la formació sanitària
12 Hem d’incrementar la formació sanitària, molt en el tema de la prevenció i en les primeres actuacions tant a les escoles, serveis municipals, monitors i col·laboradors d’entitats socials i esportives. Utilització dels desfibril·ladors que disposem a la vila i com alertar amb la millor informació als serveis d’emergència i a quins.
o Estudiar la millora del servei d’ambulàncies
El servei d’ambulàncies d’emergències va patir una retallada d’un dels dos vehicles amb dos tècnics de Suport Vital Bàsic, que va passar de dos vehicles les 24 hores a 1de 24 i 1 de 12h.
Aquests vehicles també suporten els serveis de Sant Llorenç Savall i Sentmenat, així com es lògic fan de suport a Sabadell en cas de necessitat, hi h a masses vegades en que a Castellar no hi ha cap vehicle, el que suposa un increment de temps de resposta davant d’un servei d’urgència a la població.
Hauríem de procurar recuperar aquestes 12 hores nocturnes, inclús la possibilita de que algún d’aquest vehicles disposi d’infermeria i es converteixi en un vehicle de suport vital avançat.
o Estudiar pisos assistits
Hem de crear a Castellar una bossa de pisos de lloguer assistits per a les persones grans, per tal de garantint la seva independència, gaudeixin ‘una atenció específica per a la seva situació, amb serveis de neteja, atenció sanitària i altres serveis que no els obliguin a malviure en un pis convencional o haver d’ingressar en residències que limitan totalment la seva cohabitació amb l’entorn, amb uns preus cars i amb una gran mancança de places … (veure edificis similars a Sabadell ,Sol i Padrís, can RULL, SABDELL sud…
o Zones activitat física
Crear zones d’esbarjo i enes per l’activitat física en general i en particular per ala gent gran, que en els seus passejos poguessin fer exercicis complementaris, com a possibilitats, posar aparells al passeig vora la carretera de Sabadell, al circuit interior de les pistes d’Atleti me o al mateix parc de Colebrers. (Exemple Carretera Matadepera Sabadell, Can Deu….)
1.6. Educació i Coneixement o Actualitzar el Projecte Educatiu de Ciutat Mitjançant la col·laboració de tots els agents educatius a Castellar, amb un diagnòstic compartit de la situació, estratègia educativa i pla d’acció.
• Elaborant el mapa de l’ecosistema educatiu local.
• Constituint el Consell Educatiu de Castellar, que engloba el Consell Escolar Municipal i la resta d’agents educatius que operen a Castellar.
• Acompanyant els claustres de les escoles en la reflexió i actualització dels seus projectes educatius.
• Creant la Xarxa de Millora Educativa de Castellar, facilitant espais d’intercanvi, reflexió i formació entre els professionals d’educació de l’escola.
• Celebrant la Jornada d’Acollida, adreçada a nous mestres i professors, en la qual es doni a conèixer, mitjançant tallers i visites, totes les possibilitats d’entorn educatiu a Castellar.
o Apostar pel segon institut escola a Castellar
13 Proposar (com a opció preferent) a les comunitats educatives del Sol i la Lluna i de l’Emili- Carles Tolrà l’elaboració d’un projecte comú i acompanyar-les en el treball
o Potenciar l’institut d’horticultura i jardineria.
• Apostant per la millora de la formació facilitant convenis per a desenvolupar projectes d’aprenentatge-servei a l’espai públic, en especial a Sant Feliu del Racó, que ha d’esdevenir un aparador permanent de tendències en jardineria urbana.
• Treballant amb el Parc natural de Sant Llorenç del Munt per a que posi terres conreables del parc a disposició dels millors projectes de final de grau de l’escola d’horticultura i jardineria, seguint el concepte de viver d’empreses.
• Desenvolupant una segona família de formació professional. (opció preferent: vinculada a la indústria 4.0)
o Millorar l’èxit educatiu, mitjançant el desplegament del Programa educació360.cat:
• Analitzant l’oferta d’activitats educatives a Castellar fora de les obligatòries, planificant les necessitats i apostant per l’equitat d’accés, garantint que tota la població pugui accedir a oferta educativa de qualitat.
• Estenent el festival de cinema Bram com una oferta educativa consolidada durant tot l’any, connectant els serveis de l’Ajuntament amb l’oferta educativa reglada i no reglada, per a oferir l’aprenentatge en l’elaboració i producció de continguts audiovisuals.
• Cercant complicitats amb l’Escola de Cinema de Terrassa, l’ESCAC.
• Acompanyant per a integrar el projecte de temps de migdia a les escoles com a part del Projecte Educatiu de Centre.
• Connectant les biblioteques escolars amb la biblioteca municipal.
• Potenciant nous projectes de lleure educatiu, reforçant els dos esplais existents mitjançant contractes programa que els permetin seguretat en el finançament, i motivar la creació de més projectes.
• Coordinant l’oferta de Casals d’estius, vetllant per la qualitat educativa i l’equitat en l’accés.
• Oferint una programació estable de jocs a les places a càrrec de la ludoteca municipal.
• Pensant l’espai públic com espai educatiu.
• Desplegant les qrutes temàtiques (d’autors castellarencs, d’història…)
• Fent formació pedagògica gratuïta a entrenadors d’esport base.
• Potenciant l’Aula d’extensió universitària, oferint la possibilitat de complementar les conferències amb tallers de creació.
• Pla de llengües de Castellar del Vallès. Amb l’àrab i el xinès com a tercera llengua prioritària d’aprenentatge.
• Orientació, acompanyament i programes de noves oportunitats.
• Actualitzant el model de l’Escola Municipal de Música cap a l’Escola de les Arts de Castellar, amb voluntat d’esdevenir el veritable motor de la vida cultural castellarenca.
o Ser referents en el desplegament del Decret per a un sistema educatiu inclusiu.
14 • Dotant d’aules d’estimulació multisensorial a l’escola bressol municipal i als centres de primària amb SIEI, aules que seran obertes fora de l’horari escolar a famílies o entitats que ho desitgin.
• Vetllant per a que l’oferta educativa municipal (en especial pel que fa al temps de lleure, la cultura i l’esport) sigui plenament inclusiva.
• Consolidant la taula per la inclusió com a grup de treball permanent dins el Consell Educatiu Municipal.
• Implantant la tarifació social, fent que les famílies paguin en funció dels seus ingressos disponibles.
o 0-3, etapa determinant.
• Complementant l’oferta pública d’escoles bressol amb espais familiars i altres serveis per a la petita infància.
• Programes de parentalitat positiva, espais de debat educatiu i altres formes innovadores de formació per a les famílies.
o Fomentar les vocacions tècnic-científiques entre les noies.
• Participar als programes de connexió amb la universitat.
• Crear un cicle estable de xerrades i tallers als centres educatius a càrrec de dones científiques de referència.
o Connectar les regidories d’educació i cultura. o El batxillerat artístic, peça cultural.
1.7. Cultura
– Fomentar la cultura de proximitat i afavorir la gestió comunitària en els equipaments, els programes i les polítiques culturals.
– Apostar per la creació com a base de la política cultural, per davant d’una simple política de consum d’espectacles.
– Fomentar els laboratoris i espais en què creadors, comunitats científiques i digitals i ciutadania col·laborin en nous models d’innovació i accessibilitat a la cultura.
– Repensar en clau de projecte integral i rehabilitar el patrimoni arquitectònic de la pre-industrial del riu Ripoll.
o Reformular la política cultural a Castellar.
Donant prioritat a la creació, l’interdisciplinarietat i la connexió entre diferents actorEspai de creació, exhibició i promoció de la Cultura Crear un espai polivalent per a la creació, experimentació i exhibició cultural que permeti estades, residencies i trobades artístiques
o Sala d’exposicions.
Crear un nou espai municipal d’exposicions a Castellar.
o Pinacoteca.
Exposar de manera rotativa el fons de pintors castellarencs -per autors o per temàtiques- a una de les parets de l’interior del Mirador, renovant l’exposició tres cops l’any.
o Crear un organigrama del món cultural a Castellar.
15 Apostar per un Consell de Cultura que permeti la corresponsabilitat amb les entitats castellarenques a l’hora d’establir la política cultural al municipi.
Reconèixer la tasca i col ·laborar amb visió estratègica amb el Centre d’Estudis Castellarencs, l’Esbart Teatral, el Cine Club, el Centre Excursionista i Castellar Acció Musical de manera preferent, sense excloure la possibilitat d’incorporar nous protagonistes. Facilitar la relació, cooperació i intercanvi entre les diferents entitats i grups estables castellarencs a partir d’un organigrama:
• entitats de cultura popular (creativa o divulgativa)
• entitats de cultura popular tradicional.
• entitats de lleure festiu, de participació social, de festes tradicionals.
• entitats de lleure cultural lúdic educatives.
• Centres associatius
o Organitzar el calendari festiu.
Repensar el calendari festiu castellarenc des de la perspectiva de «festa total», implicant entitats, establint protocols clars, recuperant tradicions i fomentant la identitat cultural castellarenca. Aquest replantejament s’iniciarà a partir de dos grans moments del calendari festiu castellarenc: el cicle nadalenc i el carnaval, donant especial impuls al ball de gitanes.
o Fer de l’escola de Música una escola municipal d’Arts.
La democratització dels ensenyaments artístics és una prioritat.
o Fer de la música un eix central.
L’escola Municipal de Música ha de ser l’eix de la creació i programació musical a Castellar, treballant de manera corresponsable amb altres escoles i entitats musica sota el paraigües de Castellar Acció Musical.
• Crear bucs d’assaig per al foment de noves bandes.
• Creació de la musicoteca, amb possibilitat d’accedir a instruments musicals per hores.
• Impulsar els cicles temàtics de concerts.
• Impulsar els combos, la Jove Orquestra de Castellar, l’Orquestra de Castellar, fomentar la creació d’una cobla i de formacions estables de música popular.
• Divulgar el patrimoni musical castellarenc.
• Impulsar l’especialització d’espais: Swing al Calissó…
o La cultura tècnic científica.
• Establir una programació estable, amb seu al Mirador, que, en col·laboració amb la biblioteca, ha d’avançar cap al model Fab Lab.
• Divulgar el món tècnico científic a partir de noms catellarencs.
• Donar especial importància a les vocacions tècnico científiques entre les noies.
o Extensió del Bram amb el Bram Lab.
En col·laboració amb les regidores d’educació i els mitjans de comunicació locals, amb la implicació -si ho creuen convenient- dels instituts i de l’aula d’extensió universitària, crear un espai creatiu, transformador i dinàmic per a posar en acció l’aprenentatge connectat al voltant del món multimèdia (imatge, so, xarxes…). Amb un compromís amb l’equitat i la inclusió digital, ampliar les oportunitats d’aprenentatge impulsat pels interessos de la ciutadania.
16 o El batxillerat artístic, peça cultural.
Promoure, el contacte entre l’institut i entitats i persones de referència dins el món cultural amb l’objectiu d’impulsar la creació i desenvolupament de projectes culturals que vagin més enllà de l’aula, de l’horari i el recinte escolar.
o Repensar els aplecs.
L’Aplec de Castellar vell ha arribat a la seva 40 a edició i d’altres, com el de Sant Sebastià, s’ha deixat perdre. Modernitzar la tradició, implicant nous agents culturals i esportius per a generar espais de trobada del segle XXI.
o Cultura fora del nucli.
• Crear una programació estable cultural de referència comarcal a Sant Feliu del Racó d’algun sector altament especialitzat (blogs de poesia, música sacra, corals…)
• Crear un acte cultural festiu de referència a Castellar a Can Font, en col·laboració amb l’associació de veïns.
o Incentivar la participació dels joves en la Cultura
Vincularem el jovent al Consell de Cultura del municipi per a fomentar la participació i col·laboració de les entitats culturals, artistes del municipi i els recursos municipals de cultura amb les temàtiques artístiques d’interès juvenil.
1.8. Esports
– Millora els equipaments esportius d’aigua i de raqueta.
– Donar suport als clubs i les entitats esportives del poble.
– Consolidar i potenciar la xarxa d’equipaments esportius del poble per a la promoció de la pràctica esportiva i afavorir-ne l’accés de tota la població.
– Potenciar l’esport a l’espai públic tot millorant les seves instal·lacions.
o Construcció d’una piscina descoberta dins d’un nou equipament esportiu Un nou equipament esportiu municipal que fomenti la pràctica de l’esport que cobreixi l’actual manca d’un espai l’údic durant els mesos d’estiu, destinat a la pràctica de la natació lliure, el bany recreatiu i les activitats dirigides. Un espai compartit amb noves instal·lacions de tennis (5 pistes de tennis i 5 pistes de pàdel) i un edifici polivalent amb vestidors i bar.
o Pla de manteniment dels equipaments esportius
Establir una pla d’inversió dels equipaments esportius per millorar el seu manteniment i la vida útil dels equipaments
o Tarifació social a les instal·lacions esportives
Establir una política de preus bonificats en funció de les rentes familiars de les instal·lacions municipals.
o Pla director de la bicicleta de muntanya Estudiar l’impacta del turisme de bicicleta en el municipi.
o Conèixer l’estat de la participació esportiva en el Municipi,
Realitzar una diagnosi sobre la situació esportiva municipal a través del recull de les dades dels clubs i associacions esportives, els centres
17 educatius i els actes organitzats des del propi ajuntament, per tal de conèixer quines són les activitats més feminitzades, quines les més masculinitzades o en quines el nombre de dones i homes és més paritari.
o L’esport base i l’esport femení com a sectors estratègics
L’esport de base i l’esport femení constitueixen dos segments de l’esport prioritaris a desenvolupar com a condició per millorar els resultats quantitatius i qualitatius del país esportiu, per tant, cal:
• Planificar i donar suport a l’esport en edat escolar i universitari com a sectors integrats territorialment en el sistema esportiu general.
• Fomentar / Impulsar l’esport femení.
o Visibilitzar als equips femenins d’esports que tradicionalment
han estat practicats per homes, Donar visibilitat als equips femenins d’esports que tradicionalment han estat practicats per homes, com el futbol o el rugbi, a través de cartells, díptics promocionals, campionats, jornades, etc.
o Afavorir l’accés de les dones a les activitats fisicoesportives
mitjançant beques per al gimnàs o la piscina i fomentant cursets esportius municipals gratuïts.
o Oferir informació a totes les dones del municipi sobre la programació d’activitats i pensant en les necessitats especifiques si s’escau, de dones migrades, dones amb mobilitat reduïda, dones grans, etc.
o Equilibrar els recursos que es proporcionen des de l’Ajuntament equiparant els recursos destinats a les activitats esportives més masculinitzades i més feminitzades Facilitant un gimnàs municipal per cada camp de futbol. Atorgant premis esportius municipals de manera equitativa, vigilant que el nombre de premis sigui similar per a l’esport femení i l’esport masculí i les quanties siguin equilibrades. Controlant que la quantia de les subvencions municipals a clubs i entitats esportives es reparteixi de manera equitativa entre entitats d’esports més masculinitzats i esports més feminitzats.
o Desplegar un pla de promoció esportiva als espais públics – platja, places, carrers, circuits de salut urbans, etc.– en què es relacioni l’activitat física amb el coneixement del patrimoni natural, cultural i arquitectònic del municipi.
o Beques esportives
Totes aquelles famílies que, per diverses problemàtiques econòmiques, no poden pagar una pràctica esportiva al seu fill/a, l’Ajuntament estudiarà, conjuntament amb els clubs esportius del municipi, la possibilitat de proporcionar una beca per fer una pràctica esportiva en un club o entitat esportiva.
o Mapa d’instal·lacions i equipaments esportius del municipi o Retornar el curset de natació a les escoles
Estudiar la recuperació del curset de natació a les escoles
Municipals.
18 2. EMPENTA I ECONOMIA PLURAL: Un Castellar amb MÉS
desenvolupament economia de proximitat
2.1. Desenvolupament econòmic de proximitat
– Fomentar el consum del comerç de proximitat
– Modernitzar el mercat ambulant municipal
– Promoure el producte local i de proximitat mitjançant la xarxa de poble
– Impulsar la innovació tecnològica al servei de la transformació social i ambiental
– Donar suport al teixit productiu socialment compromès
– Reforçar l’acompanyament a nous projectes i la formació
– Millorar les opcions de finançament
– Fomentar la intercooperació
o Impuls d’un eix comercial que vinculi la Plaça Europa
l’Avinguda Sant Esteve.
Aprofitar la millora i transformació del camp de futbol municipal per la creació d’un front comercial (baixos de protecció oficial) en front del carrer Barcelona que connecti comercialment la plaça Europa amb l’Avinguda Sant Esteve.
o Millorar la urbanització i pacificació dels eixos comercials
Promoure la creació d’entorns urbanístics amables per al comerç, amb una atenció especial a les illes de vianants.
o Pla de formació del comerç
Formació adreçada al sector comercial que fomenti, entre d’altres, estratègies de digitalització del comerç de proximitat.
Facilitar la informació sobre els locals buits i agilitzar, en la mesura que sigui possible l’arribada de nou comerç.
Informar i facilitar eines que permetin a l’empresari una reorientació i un ús eficient dels seus recursos.
o Estratègia local/comarcal de promoció dels circuits curts de
producció i consum Fomentar els ciutadans als productes de proximitat, especialment en el sectors de l’alimentació; estudiar com millorar la disponibilitat de productes de proximitat i ecològics al mercat municipal.
o Pla estratègic de Mercats i fires
Redacció d’un instrument estratègic que fomenti la millora del Mercat Municipal, els mercats ambulants i les fires sobre quatre eixos: la renovació, el manteniment, la integració amb el teixit comercial i el mercat verd.
o Impuls d’un projecte de Parc Agrari en el marc de la conca del Riu Ripoll La gran malla de terreny d’horta a la llera del riu Ripoll, històricament vinculada a l’autoconsum,…
o Marca identitaria del parc agrari de Castellar del Vallès/ corredor verd del Riu Ripoll Promoure la demanda i la comercialització de productes agraris i manufacturers locals mitjançant els comerços locals, posant en coneixement la cultura de l’ecogastronomia (slow food). Promoure la
19 mongeta del Ganxet com a producte estrella, així com altres conreus com l’agricultura ecològica que permetin donar valor a l’espai agrari i al sector primari en general. Treballar conjuntament amb Sant Llorenç, Sentmenat i Caldes.
o Impuls de l’associacionisme comercial
Creació d’una taula de treball per tal de potenciar i enfortir l’Associació de Comerciants. Buscar espais de diàleg i col·laboració amb les entitats de comerciants per generar accions d’actuació conjuntes (fires, jornades, setmanes temàtiques, etc.).
2.2. Economia cooperativa, social i solidaria o Potenciar des de l’Ajuntament les formes de producció cooperativa i comunitàra Programa de suport i activitats específiques per a empreses innovadores de creació recent al viver d’empreses (centre de serveis) amb atenció específica a l’economia verda i a l’economia social i cooperativa.
o Facilitar la visibilització
Millora la comunicació interna i externa, a través dels mitjans de comunicació local (Actual, radio…), per un millor coneixement de sectors, la facilitació de la intercooperació, i la promoció de la producció local.
o Pla d’impuls del consum responsable
Estimularem el comerç mutu entre botiguers i entre el nostre teixit industrials, crean una mesa de dialeg, per afrontar i promoure noves oportunitats comercials.(Networking, comerç, industria)
2.3. Industria
– Impulsar la indústria local en sectors d’ocupació de qualitat
– Facilitar recursos i infraestructures
– Reforçar l’acompanyament a nous projectes i la formació
– Fomentar les noves pràctiques
– Potenciar i promoure l’economia Circular
– Fomentar i promoure la cooperació entre empreses del territori.
– Fomentar i promoure espais de cotreball.
– Millorar les connexions terrestres.
o Pla de modernització dels polígons industrials
Modernitzarem els polígons industrials, amb una xarxa de connexió a internet d’alta velocitat.
o Millora de la senyalització i la il·luminació dels polígons Manteniment dels polígons industrials (enllumenat, voreres, vials, senyalitzacions, etc.).
o Estudi d’alternatives pel desenvolupament de Can Bages o Impulsar la biomassa com a sector estratègic al municipi
20 o Impulsar la concentració empresarial d’un mateix sector per promoure la creació i la impulsió de clústers.
o Impulsar i promoure la disponibilitat de naus buides, per a l’arribada de noves empreses, establint negociacions amb les patronals empresarials i els sindicats per oferir meses de diàleg per implantar noves empreses al municipi amb ofertes de sòl industrial.
o Creació d’una taula de treball per tal de potenciar i enfortir ASEMCA. o Assessorament i promoció a empreses per la implementació d’eines de digitalització en els seus processos de producció. Guanyem competitivitat. Indústria 4.0 (quarta revolució industrial)
o Treballar amb el teixit empresarial per definir recursos formatius destinats a capacitar els treballadors/es en la digitalització del sector industrial
2.4. Turisme
– Reforçar la visibilització dels actius turístics del municipi
– Potenciar un turisme actiu i positiu vinculat a l’entorn natural per tot el poble
– Col·laborar amb la resta d’administracions en la promoció turística del municipi com a via d’optimització dels recursos.
– Crear una xarxa de camins o vies verdes i recuperar, si s’escau, els antics traçats.
– Treballar per un model de desenvolupament turístic fonamentat en la innovació, la competitivitat i la sostenibilitat econòmica, social, cultural
– mediambiental.
o Observatori/centre d’interpretació del riu Ripoll a la Torre del Pont o Elaborar un projecte turístic responsable i diferenciat per al municipi a partir de les potencialitats naturals (rutes senderisme, Ripoll, Parc Natural…), culturals (Bram, teatre…) (Ruta Arus…), patrimonials (ruta Pedraseca) i econòmiques, amb tots els elements de singularitat possibles del municipi.
o
Millorar la col·laboració entre agents del municipi Afavorir la integració dels diversos esdeveniments locals, com ara els mercats i les fires, cicles nadalencs, amb la participació de les diferents associacions culturals, dins l’oferta turística del municipi. Els mercats i les fires actuen sovint com a motor que atreu el turisme de proximitat i de qualitat.
o Promoure la col·laboració del comerç, per la creació de paquets turístics.
o Promoure un calendari anual de grans actes comercials i culturals amb l’objectiu de donar a conèixer a la ciutadania i a la resta de municipis.
21 3. MODEL URBÀ I SOSTENIBILITAT: Un territori de MÉS proximitat i en
transició ecològica
3.1. Habitatge
– Disposar d’un parc públic d’habitatges de lloguer
– Promoció de polítiques integrals en matèria d’habitatge i serveis socials així com avaluació i seguiment de les actuacions
– Mobilitzar l’estoc d’habitatges buits de les urbanitzacions
o Increment del parc d’habitatge destinat a polítiques socials
Promoció dels solars municipals per crear un parc d’habitatges de lloguer accessible de protecció oficial (sense opció a venta)
o Crear un cens d’habitatge buit
Elaborar un cens per saber on està, de qui és i en quina situació es troba l’habitatge buit/ocupat. Les dades permetran detectar i contactar els propietaris amb l’objectiu que els lloguin.
o Redactar un pla local d’habitatge
Elaborar un document estratègic que desenvolupi les polítiques d’habitatge dels propers anys i serveixi de pilar per les actuacions en matèries socials i urbanístiques vinculades a l’habitatge.
o Accés a l’habitatge
Desenvoluparem ajudes específiques (ajuts, subvencions, avallloguer,…) per a donar l’oportunitat a joves a emancipar-se, així com ajudes o reduccions en les taxes a aquells propietaris que incloguin el seu habitatge a la borsa jove d’habitatge.
o Noves formes de tinença com el cooperativisme en cessió d’ús Promoure i incentivar la creació de cooperatives d’habitatge que puguin desenvolupar algun solar d’habitatge dotacional públic per la construcció d’habitatge social amb una sessió d’ús temporal.
3.2. Medi ambient i espai públic
– Millorar la qualitat dels espais i dels elements urbans
– Castellar del Vallès, poble amb un espai públic jugable
– Impulsar una política forestal per a donar resposta al 85% del terme del municipi.
– Millora de la qualitat de l’aire
– Més control d’elements contaminants en l’aire i l’aigua de consum
– Elements més fiables de control de contaminants que permetin la presa de decisions
o Pla director d’ il·luminació
Prioritzar els espais per a vianants enfront dels vials de circulació, millorar els nivells lumínics, l’eficiència energètica i la intel·ligència funcional i personalitzar carrers, edificis i monuments, Auditoria per adaptació de la contaminació lumínica.
o Actuacions de manteniment i millora de l’espai públic.
Pla de manteniment integral de l’espai públic que garanteixi actuacions coordinades de regeneració urbana, com ara l’enllumenat,
22 la pavimentació, el mobiliari, la senyalització horitzontal i vertical i les instal·lacions semafòriques.
o Pla Director de l’Espai públic.
Redactar un document ‘no normatiu’ que permeti tenir una visió clara sobre el model d’espai públic del municipi que promogui una identitat clara.
o Espai públic jugable.
Fomentar la integració del joc a l’espai públic a través de l’experimentació i el descobriment.
o Foment de la biomassa en equipaments municipals.
o Introducció de ramats per a millorar la qualitat del bosc, seguint
l’exemple de l’ADF de Matadepera.
o Bonificar aquelles activitats econòmiques que col·laborin en la
prevenció de grans incendis forestals.
3.3. Verd urbà i biodiversitat
– Connectar el poble amb l’entorn natural
– Connectar les trames urbanes discontinues creant circuits comercials o de passeig
– Ampliar i millorar el verd urbà especialment l’arbrat urbà
– Conservar la biodiversitat i promoure’n el coneixement i la valoració
– Garantir el benestar dels animals a la ciutat
o Ampliar el verd urbà
Aplicar criteris d’ampliació i ‘bones pràctiques’ del verd en tots els projectes urbans.
o Modificar i ampliar els dos nous parcs urbans o Pla director de l’arbrat
Millorar les condicions dels arbres de la ciutat, per obtenir els màxims serveis ambientals, urbanístics, de salut, econòmics i socials. Inclou millor control de podes i moment en que s’han d’efectuar.
Selecció d’arbres atenent especialment a la resiliència i a factors creixents com les al·lèrgies
o Millora de les àrees d’esbarjo per a gossos
Actuacions de millora de les àrees d’esbarjo de gossos amb l’objectiu que els espais verd disposin d’uns bons equipaments que facilitin l’ús, la proximitat i el gaudi de la ciutadania.
o Nou centre d’ acollida d’animals de companyia
Projecte de construcció d’un nou centre d’ acollida d’animals de companyia que permeti millorar la gestió i el benestar dels animals acollits, reduir els abandonaments, augmentar les acollides i les adopcions i avançar en la tinença responsable d’animals a la ciutat.
23 3.4. Urbanisme
– Preservar i promocionar el patrimoni arquitectònic i urbanístic i de paisatge cultural.
– Impulsar el planejament del Sòl No Urbanitzable
– Revisar el planejament per potenciar la compleció del teixit urbà consolidat i evitar l’expansió del teixit urbà i la pèrdua de sòl industrial
– Promoure un nou planejament d’àmbit supramunicipal
– Impulsar i reconduir els grans projectes amb visió articuladora.
– Renovar i rehabilitar els teixit urbà de les urbanitzacions.
o Construcció d’un nou equipament esportiu amb piscina descoberta o Trasllat del club de Tennis al nou equipament esportiu de la piscina Les noves instal·lacions de tennis tindran 5 pistes de tennis i 5 pistes de pàdel.
o Recuperació del teixit industrial
Millorar la vialitat i els espais públics del polígon, millorar la senyalització i la dotació de serveis urbans, així com la recuperació de les naus en desús per impulsar-hi el manteniment de l’activitat industrial.
o Integració dels Airesols
Estudiar la vinculació dels Airesols més pròxims al nucli urbà per revisar el seu teixit i reequilibrar la centralitat del municipi.
o Consolidació del camp de futbol com equipament esportiu al
centre del poble Modificar el planejament urbanístic per consolidar les instal·lacions esportives en el centre del poble i estudiar la construcció de camps de d’entrenament complementaris en altres sols d’equipaments.
o Impuls del parc lineal del riu Ripoll
Impulsar la implementació del PE del riu Ripoll i dels anteriors documents redactats per aconseguir un obertura del riu i la zona fluvial al poble. Aconseguir espais naturalitzats conjuntament amb un parc lineal que compagini les zones d’esbarjo, la pràctica de l’esport i les zones de descoberta amb la natura juntament amb la recuperació de la memòria industrial i tradicional.
o Transformació de la Ctra. de Sabadell
Incorporar la carretera de Sabadell en la seva part de trama urbana com un eix més cívic del poble amb una millor mobilitat pels vianants i la bicicleta.
3.5. Mobilitat sostenible
– Guanyar més i millors espais per als vianants i promoure de forma integral l’ús de la bicicleta.
– Avançar cap a un model de transport públic integral i sostenible que inclou el tren i el bus elèctric.
– Millorar la seguretat viaria.
o Impuls del transport públic amb preus socials
24 Revisar el model de beques al transport per garantir una millor equitat entre les persones amb baixes rendes.
o Redacció d’un Pla de mobilitat urbana sostenible
Potenciar els desplaçaments a preu i amb bicicleta dins el nucli urbà i potenciar les connexions amb transport públic de les urbanitzacions.
o Connexió del tren
Emplaçar la Generalitat al desenvolupament dels informes i treballs necessaris per la connexió de Castellar amb la S2 de FGC.
o Promoció de l’ús de la bicicleta i millorar i ampliar la xarxa de carrils bici Completar la xarxa de carrils bici en els eixos que connecten els principals centres docents, esportius i culturals. Connexió de les urbanitzacions amb el poble a través d’un eix verd al llarg del riu Ripoll d’una via verda de circumval·lació del poble.
o Ampliació de les zones d’estacionament
Millorar les zones d’estacionament a la perifèria del centre i estudiar la regulació de l’estacionament reservat per veïns en les zones més pressió.
3.6. Energia i canvi climàtic
– Potenciar l’autoconsum d’energies renovables, regulant-lo a favor dels consumidors, les famílies i les empreses, i incentivant-lo en habitatges i centres de treball com a forma més neta, econòmica, sostenible.
– Integrar la gestió forestal en la planificació territorial i urbanística.
– Vetllar especialment que la contractació d’energia elèctrica a les companyies subministradores figuri com a requisit indispensable que l’energia adquirida sigui neta.
– Establir fórmules de premi en l’activitat del consum d’energia en equipaments municipals. Els acords tindran com a base el consens i que tant l’entitat utilitzadora de les instal·lacions com el mateix ajuntament en puguin obtenir un profit econòmic més enllà dels beneficis mediambientals.
3.7. Benestar animal.
La situació actual dels animals a Castellar motiva que es contempli un pla d’actuacions basat en els següents punts:
1. Creació d’una regidoria específica del Benestar animal.
2. Creació Consell Assessor pel tema animals amb caràcter permanent. Aquest Consell Assessor estarà format pels grups municipals, entitats animalistes actives, veterinaris, PL i treballadors responsables del tema. La seva missió serà vetllar per tots els temes que afecten als animals en especial els derivats d’infraccions, maltractaments i confiscació animals.
3. Estudiar la viabilitat d’un Centre d’ Acollida d’Animals a Castellar amb la participació del Consell Assessor. Entre les funcions que tindria aquest Centre hi hauria el de recollida, esterilització, alimentació, control sanitari i adopció dels animals en acollida.
25 4. Facilitar que el cos de policia local disposi d’agents especialitzats en atenció, gestió i coneixement en el tractament animal, per tal de poder realitzar la seva tasca en plenes garanties. També s’hauria de dotar d’espais i eines adequades per fer la seva feina.
5. Promoure campanyes de sensibilització i informació sobre els drets i els deures dels propietaris dels animals de companyia.
6. Involucrar els mitjans de comunicació municipals en les campanyes d’adopció que es duguin a terme per tal de afavorir els processos d’adopció d’animals.
7. Estudiar la viabilitat econòmica d’assumir part del cost de les adopcions d’animals per part de l’Ajuntament quan el nombre d’animals residents desbordin situacions de normalitat.
8. Millorar la gestió dels animals abandonats, investigant el seu origen i, si s’escau, endurint les sancions als infractors reincidents. Sobretot per l’exagerada quantitat irregular de gossos perillosos a Castellar.
9. Sol·licitar un informe detallat sobre el destí dels gossos que l’Ajuntament manifesta haver recollit i acollit durant els darrers anys.
10. Intensificar el control de xipat i registre dels animals. Inclou també informació ADN per caques de gos.
11. Establir i definir la gestió del Centre d’ Acollida que no haurà de ser de titularitat pública. Establir un conveni amb el gestor que podria ser una entitat vinculada directament a l’àmbit dels animals.
12. Assegurar la sostenibilitat del Centre d’ Acollida. L’entitat gestora haurà de generar bona part dels recursos econòmics necessaris. Com per exemple:
a. Promourà i ampliarà el nombre de socis per tal que ajudin a col·laborar en les despeses del centre.
b. Promourà la figura dels “padrins” que permetrà apadrinar un animal en concret. L’apadrinament significarà aportacions monetàries que permetin la manutenció de l’animal apadrinat. Sense que constitueixi una obligació, apadrinar també comporta la possibilitat de visitar-lo, netejar-lo o portar-lo a passejar.
c. Promourà i ampliarà el nombre de voluntaris, persones que no puguin pagar una quota de soci però si que hi puguin dedicar temps en els animals i en el centre.
d. Promourà donacions esporàdiques de persones que, ocasionalment però no permanentment, vulguin fer aportacions de quantitats diverses al centre d’ acollida.
e. Promourà que empreses solidàries (relacionades amb el món animal o no) puguin fer donacions monetàries o en especies (menjar, vacunes, instruments sanitaris, fustes de construcció, menjadores, filats, etc …)
f. Promourà que persones especialistes (electricistes, llauners, fusters, …) col·laborin amb el manteniment del centre.
g. Gestionarà i incorporarà al centre els possibles llegats que les persones que ho desitgin puguin deixar en herència i testament bens i/o drets
h. Mancomunarà la compra de menjar per aconseguir millors preus.
26 i. Instarà que qui porti l’animal a aquest centre per impossibilitat de tenir-lo pagui les despeses que se’n derivin fins que no es trobi una casa d’ acollida.
j. Acudirà a veterinaris que responguin a un millor preu en l’esterilització de l’animal. Mancomunar aquest servei també pot fer disminuir els costos.
k. Possibilitarà que, qui vagi de vacances, pugui portar l’animal al centre i pagar el servei del centre amb beneficis pel mateix.
l. Podrà formular convenis amb altres ajuntaments si la capacitat humana, econòmica i logística ho permet. Els costos que això representi hauran de ser compensats adequadament.
m. El gestor podrà i haurà de recavar recursos, com qualsevol altre entitat, per ajudar a les despeses ordinàries o especials del centre d’ acollida (loteria, promocions, etc).
13. Aconseguir recursos pel Centre d’ Acollida de la Diputació de Barcelona i altres organismes com, per exemple, els que aconsegueix la Lliga Protectora d’Animals de Sabadell.
14. Controlar la natalitat, especialment en els gats salvatges, per evitar no només problemes de salut i comportament sinó per contribuir a evitar la superpoblació i els abandonaments. Reduint finalment patiments i costos.
15. Campanyes de sensibilització per evitar reproduccions no desitjades.
16. Control i aplicació de les sancions pertinents en cas d’abandonament d’animals de companyia.
17. Crear la base de dades del Cens Genètic Caní del municipi.
18. Preveure una campanya informativa el més eficaç possible abans d’aplicar l’Ordenança reguladora modificada.
19. Aplicar programa d’identificació de caques de gos i regim de sancions per aquells propietaris que no recullin les deposicions dels seus animals.
20. Oferir, en col·laboració amb els centres veterinaris de Castellar que vulguin i entitats animalistes, xerrades informatives a les veïnes i veïns sobre els canvis a l’ordenança municipal, així com del nou sistema de detecció d’infractors.
21. Establir convenis de col·laboració amb les entitats animalistes per tal de fer efectiva i segura les obligacions que com Ajuntament tenim de complir la llei de protecció dels animals.
27 4. BON GOVERN I PARTICIPACIÓ: Una comunitat MÉS participativa que garanteixi el bon govern
4.1. Govern transparent – Promoure la informació amb canals diversos, la transparència, l’avaluació, la rendició de comptes i l’auditoria de les polítiques públiques, facilitant canals perquè la ciutadania pugui controlar l’acció de govern
o Creació d’un portal de transparència Crear un nou portal de transparència.
o Bústia ètica
Creació d’un canal segur de participació electrònica per donar a conèixer qualsevol acció o omissió contrària als principis de bon govern, una eina per reforçar la integritat en la gestió pública.
o Avaluar les polítiques municipals
Crear eines d’avaluació de les polítiques, com a mecanisme de control democràtic, i que prevegin espais de participació ciutadana.
4.2. Participació ciutadana
– Promoure mecanismes de democràcia activa
– Promoure la participació i coresponsabilitat de la ciutadania en el disseny, execució i avaluació de les polítiques municipals.
– Fomentar i facilitar la participació dels diferents col.lectius que integren la ciutat.
– Potenciar els òrgans de participació ciutadana com a veritables espais amplis de coproducció, de seguiment i avaluació de polítiques públiques.
o Revisió de la normativa per a una participació ciutadana
plural i eficient.
Replantejarem els espais de participació ciutadana per garantir que els principals projectes de poble siguin participats.
o Convertir la participació en una realitat interdepartamental.
Pla de transversalitat que promogui la participació ciutadana des de qualsevol àrea de l’Ajuntament.
o Més pressupostos participatius
Crear mecanismes per a la participació ciutadana en els pressupostos municipals per decidir més part de la despesa municipal que l’actual.
o Fer una participació inclusiva
Garantir que els processos participatius encapçalats per joves aportaran un resultat a la ciutadania, qui serà beneficiaria segons els seus interessos i les inquietuds.
4.3. Acció comunitària
– Promourem l’acció comunitària per a l’enfortiment i l’apoderament ciutadà
– Apostar per la prevenció
28 o Modernitzar el servei de la Policia local
Adaptant-la a les noves necessitats socials i donant millor resposta a la configuració dispersa del municipi, reforçant la incorporació de nous agents. Augmentant el pressupost de formació per la Policia Local. Donant múscul a l’àrea administrativa de la Policia Local per a que els policies puguin fer més tasques policials i menys administratives.
Així que hi hagi disponibilitat pressupostària, traslladant les instal·lacions de la Policia Local al Polígon per a millorar el temps de resposta a les emergències, deixant un punt d’atenció ciutadana al Mirador.
4.4. Administració intel·ligent i inclusiva
– Introduir canvis als imports, taxes i subvencions per aplicar-hi criteris de justícia social i ambiental.
– Aplicar clàusules socials, de gènere i ambientals a tots els contractes.
o Implantar la tarifació social
Fer que les famílies paguin els serveis municipals en funció dels seus ingressos disponibles.
o Fomentar la col·laboració entre l’Ajuntament i les empreses
del polígon Detectar mitjançant el servei d’ocupació i associacions empresarials, les necessitats i demandes especifiques pel que fa a llocs de treball, per la creació de cicles formatius (formació, inserció ocupacional) , aixi com establir sinergies, canals de comunicació i convenis amb centres d’ensenyament, per millorar l’ocupabilitat a partir de les necessitats locals del mercat de treball.
o Potenciar polítiques actives d’ocupació
Vetllar per la formació i la inserció laboral de les persones desocupades, amb una atenció especial als col·lectius amb risc d’exclusió social, i també dels que tenen una integració més difícil al mercat laboral: joves, dones i més grans de 45 anys.
o Impulsar la corresponsabilitat social
Promoure el voluntariat entre persones sèniors prejubilades i jubilades, amb bagatge professional, per fer tutories a persones emprenedores i recercadores de treball.
o Incentivar la participació d’empreses d’economia social i solidaria en el subministrament de serveis públics.
o Introduir la contractació responsable en els plecs de concursos
públics Promoure la contractació responsable, tant a l’Ajuntament (fomentant la participació en concursos públics d’empreses vinculades a centres especials de treball) com al teixit empresarial i comercial del municipi, amb bonificacions fiscals i ajudes a la contractació.
29 5. Un Castellar MÉS actiu per la República
– Defensa dels drets i llibertats del poble Català
– Promoure els valors republicans, la transparència i el rendiment de comptes
– Aposta clara per la defensa del marc nacional dels Països Catalans
o Compromís amb la llibertat i drets polítics
Defensar el dret de la ciutadania de Catalunya a exercir el dret a l’autodeterminació a través de la celebració d’un referèndum. Generar espais d’actuació comuna amb les diferents forces partidàries de la República Catalana. Treballar per la República Catalana, perquè és l’única alternativa per superar el règim del 78, garantir la justícia social, la igualtat d’oportunitats, els drets i les llibertats. Defensar la República Catalana és defensar la democràcia; és defensar la llibertat.
o Defensar el dret de la ciutadania de Catalunya a exercir el dret a
l’autodeterminació a través de la celebració d’un referèndum És una reivindicació àmpliament majoritària al si de la ciutadania, profundament democràtica i sense la qual no serà possible solucionar el conflicte entre Catalunya i l’Estat.
o Denunciar i combatre l’estratègia repressiva de l’Estat
Cal acabar definitivament amb un seguit de pràctiques repressives judicials i policials- i de criminalització mediàtica que afecten principalment els independentistes però que toquen igualment a sectors ben diversos de la societat -rapers, tuitaires, periodistes, líders d’entitats civils, etc.
o Pagament d’impostos municipals a l’Agència Tributaria Catalana Els impostos generats a Catalunya han de tenir el seu destí a l’administració catalana tal com permet i possibilita l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en el seu article 204 La Sobirania Fiscal consisteix en l’ ingrés dels impostos que recapten els ens locals a l’Agencia Tributària de Catalunya. Aquests impostos són, bàsicament, l’IRPF dels treballadors municipals i l’IVA.
o Sol·licitar l’ ingrés a l’AMI
Els ciutadans castellarencs s’han manifestat majoritàriament i reiterada, en les eleccions i referèndums on han estat interpel·lats, que Catalunya esdevingui un estat independent. Per donar compliment a aquesta evidència es proposa formar part de l’AMI per tal de coordinar i compartir amb altres municipis aquest objectiu emancipador