
La promoció del comerç electrònic
La crisi COVID-19 ha comportat canvis importants en el comportament dels consumidors. La pandèmia ha generat una greu crisis en la indústria del comerç minorista, obligant el tancament de les botigues físiques i provocant incertesa durant setmanes. Aquests canvis bruscos han obligat a molts petits comerços a buscar noves fórmules imaginatives per atendre els seus clients de manera efectiva. En aquest sentit, les gran plataformes de comerç en línia han estat les més afavorides gràcies al seu model negoci, basat principalment en la compra on-line, però el comerç de proximitat, que històricament ha prioritzat les botigues físiques i la relació de proximitat cara a cara, han sofert com a conseqüència del confinament i el distanciament social.
El comerç de proximitat està vivint moments de canvi i l’era de la transformació digital fa temps que ha aterrat i està revolucionant els hàbits de vida i de compra de la majoria de consumidors. La ràpida evolució de les noves tecnologies ha transformat la indústria, la nostra manera de viure, de relacionar-nos i els hàbits de consum. Aquest procés de transformació succeeix amb tanta immediatesa que arrossega el petit comerç, sense moltes vegades tenir tantes eines i capacitat per adaptar-s’hi ràpidament. En aquest context, la pandèmia ha canviat i accelerat aquest comportament i els hàbits dels consumidors i alguns dels canvis han vingut per quedar-se de forma permanent.
Segons l’Organització Mundial del Comerç (OMC), el comerç electrònic o, en anglès, e-commerce, es defineix com “la producció, distribució, comercialització, venda i lliurament de béns i serveis per mitjans electrònics”. Internet ha estat la clau, les seves característiques fan que les activitats de compra i venda, que fins fa poc implicaven un component físic, actualment es puguin dur a terme de manera cibernètica, sense importar la distància ni el moment.
D’acord amb els últims estudis duts a terme per l’Observatori de PIMEComerç sobre venda digital, gran part del comerç de proximitat encara no està sensibilitzat, i li queda molt per fer i molt per aprendre sobre comerç electrònic. Els tres principals motius són: manca d’informació, absència de professionalització del sector, i falta de mitjans o recursos econòmics.
Amb el creixement exponencial del comerç electrònic, el comerç de proximitat es troba davant del repte d’aprofitar aquesta inèrcia de l’era digital per millorar l’experiència de compra del consumidor. La tecnologia ha de permetre que la botiga virtual o altres plataformes digitals siguin un complement entre els dispositius electrònics dels clients i l’establiment físic. En aquest àmbit és on el petit comerç de la vila pot créixer, creant llocs de treball innovadors, sostenibles i integrats en l’entorn. Suposa una solució per als clients perquè trenca barreres com la mobilitat i la falta de temps per conciliar, i per als comerciants perquè és una oportunitat nova de negoci.
Entre les opcions disponibles en l’actualitat, la plataforma Lacompra és una aplicació per a telèfons mòbils i tauletes amb l’objectiu de fomentar el comerç local als municipis. L’aplicació té com a objectiu dinamitzar el comerç de la ciutat, i va néixer just després de la sotragada que els botiguers van patir per l’aturada forçada derivada de la pandèmia. A més de botigues, aquesta plataforma, que és totalment gratuïta, també reuneix altres establiments com restaurants i bars, i permet, a més, que els productors locals puguin oferir els seus productes en línia directament al consumidor del seu municipi. D’aquesta manera, l’eina facilita gestionar les comandes i escollir entre poder lliurar directament a domicili o bé fer la recollida a la botiga escollida.
Entre les funcions que ofereix l’aplicació hi destaca la geolocalització dels comerços implicats, cosa que permet cercar per ubicació, per establiment, per categoria, o bé per tipus de producte. A més, el sistema actualitza les dades de manera contínua, i així es pot seguir l’estat del producte pràcticament a temps real. A la vegada, els comerços poden generar alertes automàtiques als clients, un fet que permet que quan estigui llesta la comanda es notifiqui al dispositiu de l’usuari. L’aplicació compta amb una opció que permet indexar els comerços preferits, aquells on es fan comandes de manera més habitual, facilitant, així, les gestions més freqüents. El sistema garanteix, a més, que tots els comerços que conté són físics i de l’entorn on es troba el client.
Atès que l’emergència sanitària i el corresponent confinament ha comportat greus conseqüències als comerços físics de proximitat.
Atès que cada vegada hi ha una demanda clara creixent dels consumidors per adquirir productes i serveis a través del comerç electrònic.
Atès que la digitalització de la botiga física, juntament amb l’ús de la tecnologia per part del consumidor connectat, aporta noves eines al comerç de proximitat.
Atesa la necessitat de tenir noves eines de dinamització, promoció i gestió del comerç de Castellar.
Al grup municipal republicà estem convençuts que el comerç de la vila necessita el màxim de suport institucional i tècnic, i noves eines que garanteixin la seva viabilitat i el seu impuls, alhora que faciliti noves formes i experiències de compra a tots els castellarencs i castellarenques.
El Ple de l’Ajuntament de Castellar del Vallès a proposta del Grup Municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya, acorda:
Primer.- Instar l’Ajuntament a acompanyar i assessorar a l’Associació de comerciants i la resta de comerços de la vila en la transformació digital i l’adaptació al comerç electrònic.
Segon.- Estudiar, conjuntament amb el comerç local, la implementació d’una plataforma de comerç electrònic, com Lacompra per facilitat una eina centralitzada i tranversal de la compra electrònica per tots el comerços de Castellar.
Tercer.- Impulsar per part de l’Ajuntament el desenvolupament d’aquesta eina per l’ús de comerços i consumidors locals.
Quart-. Implantar la formació necessària en tots els comerciants per una correcte gestió, implementació i manteniment de la plataforma.
Cinquè-. Desenvolupar les corresponents accions de màrqueting i informació per difondre i fer conèixer l’eina entre tota la ciutadania. Sisè.- Informar l’Associació de Comerciants i la resta de comerços de la iniciativa.
No Comments
Deixa un comentari